torsdag 28. april 2011

atlas


Jeg har lyst til å vise dere noen bilder av et atlas jeg fant på søpla. Som dere kanskje har fått med dere er jeg begeistret for kart. Denne falt med andre ord i god smak!


Det verste er at jeg husker at vi hadde dette formatet da jeg gikk på grunnskolen. Håper virkelig kartene var noe mer oppdatert enn i denne gamle fra 1947. Nostalgisk blir jeg uansett når jeg blar meg gjennom atlaset.


Jeg måtte se litt på landene jeg har vært i.. er jo spesielt glad i Afrika.. og fant ut at Tanzania het TanganyikaTerritory eller Tanganikaland og når jeg studerte videre fant jeg mange ulike navn som man ikke bruker lenger.. de står i alle fall ikke på dagens kart. :-) Fikk lyst til å reise til Rhodesia eller til Kapplandet.


Jeg har den siste tiden hatt mer enn middels lyst til å reise.. sitte på hyggelige gatekafeer, drikke kaffe, se på folk.. se nye ting, smake nye ting, lukte nye ting.. høre nye lyder og fremmede språk.. sukk!


Kanskje jeg da kan få bruk for denne gamle boka i engelsk gramatikk... hm.. nå følte jeg meg veldig lærer siden jeg også har tatt denne med hjem.. jaja jeg er jo lærer..

3 kommentarer:

  1. Spennende med slike skatter. Jeg elsker bøker både gamle og nytt:)Og x fingrene for deg at det snart kan bli en ferietur:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen:)Har fulgt bloggen din lenge, men er alt for dårlig å legg igjen kommentarer på blogger jeg leser... Men du har i allefall en inspirerende blogg som det er veldig trivelig å følge med på:)

    SvarSlett
  3. Er også over middels interessert i kart,og tar gjerne reiser på kartetog studerer verdensbildet!

    registrerer at Egypt het Arabia i ditt gamle kart;)

    God reise... hihi!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails